Multistrada V2

Met de komst van de Ducati Multistrada V2 komt de naam Multistrada 950 te vervallen.
De basis blijft het echter dezelfde motorfiets, waarbij er voor het nieuwe model wel een aantal zaken zijn aangepast.
Het motorblok is echter gelijk gebleven. De Multistrada V2 maakt dus nog steeds gebruik van het 937 cc grote Testastretta motorblok.
Dit motorblok wordt in verschillende Ducati modellen gebruikt, waaronder de nieuwe Monster en de Ducati Supersport 950.

In de Multistrada V2 levert dit blok 113 Pk en 94 Nm aan koppel. Het maximale vermogen komt vrij bij 9000 toeren per minuut,
terwijl het maximale koppel vrij komt bij 6750 toeren per minuut. Waarmee het totale aantal pk ten opzichte van de Multistrada 950 gelijk is gebleven.
Wel is er 2 Nm aan koppel ingeleverd, hier staat echter tegenover dat het maximale koppel wel eerder vrij komt.
Ducati heeft voor de Multistrada V2 ook een aantal zaken vernieuwd en wel de ergonomie en het gewicht.
Om de rijder meer comfort te geven is er een nieuw zadel ontworpen.
Dit nieuwe zadel heeft een groter vlakker gedeelte, waardoor het eenvoudiger is over grotere reisafstanden te gaan verzitten,
wat moet zorgen voor een groter comfort.
Hierbij is het zadel bij de benen een stukje smaller geworden zodat ook kortere rijders gemakkelijk bij de grond kunnen.
Het nieuwe zadel heeft een zithoogte van 830 milimeter (10 milimeter minder dan de 950).
Met een combinatie van een verlaagd zadel en een verlagingskit in de vering, is dit terug te brengen tot 790 milimeter.
De nieuwe voetsteunen zijn zo ontworpen dat er een meer comfortabele kniehoek zou ontstaan, omdat de afstand tot het zadel is vergroot tot 490 milimeter.

Ducati heeft op de Multistrada V2 5 kilo kunnen besparen. Waardoor het totale drooggewicht nu uitkomt op 199 kilogram.
Dit heeft Ducati onder andere weten te bereiken doordat het motorblok van de V2 twee kilogram lichter is.
Hiervoor zijn de koppeling, kappen en de versnellingsbak aangepast. Door gebruik van aluminium in de remschijven zijn deze ook een halve kilo lichter.
De velgen zijn eveneens opnieuw ontworpen, wat een gewichtsbesparing oplevert van 1,7 kilo.