Nieuwe Ducati Panigale V4R

Nieuwe Ducati Panigale V4R

Ducati heeft 14 oktober de nieuwe Panigale V4 R gepresenteerd: de motor die technische oplossingen gebruikt die voorheen voorbehouden waren aan de MotoGP en WorldSBK kampioenschappen. Pure racegeest De wegversie van de Panigale V4 R ondergaat een aanzienlijke ontwikkeling, met een upgrade op alle gebieden om op het circuit nog sneller en meer race-georiënteerd te zijn.

Desmosedici Stradale R.
Het hart van de Panigale V4 R is de nieuwe Desmosedici Stradale R van 998 cc, een motor die een maximum toerental van 16.500 t/min kan bereiken in de zesde versnelling (16.000 in de andere versnellingen) en een maximumvermogen van 218 pk levert bij 15.500 t/min (conform Euro-5*), absolute referentiewaarden in het panorama van supersportmotoren met dezelfde cilinderinhoud.

Ondanks alle verbeteringen levert de nieuwe Desmosedici Stradale R iets minder vermogen dan de vorige versie door de beperking van het uitlaatsysteem dat voldoet aan de strenge Euro-5 homologatie.
Het volledige potentieel van deze motor komt echter tot uiting op het circuit door de montage van de race-uitlaat, waarmee hij 240.5 pk kan bereiken, 3 pk meer dan de voorganger.

Beter circuit gevoel
Om de wendbaarheid, het rijdersgevoel en de grip te vergroten, volgt het chassis de evolutionaire richting die de Panigale V4/V4 S met het 2022 model is ingeslagen, terwijl de volledig mechanische afstelling van de vering behouden blijft.
Aan de voorzijde vergroot de Öhlins NPX25/30 drukvork zijn veerweg met 5 mm ten opzichte van de vorige "R".
Deze technische oplossing, gecombineerd met een Öhlins TTX36 schokdemper en een standaardinstelling van het scharnierpunt van de achterbrug in de +1-stand, verhoogt de achterhoogte met 20 mm.
Op die manier wordt een hoger zwaartepunt bereikt en dus een grotere wendbaarheid bij het ingaan van bochten en het veranderen van richting.
Race technologie De nieuwe Panigale V4 R maakt gebruik van technische oplossingen die voorbehouden zijn aan MotoGP en Superbikes, zoals "pistoolgeboorde" titanium drijfstangen en zuigers met DLC-oppervlaktebehandeling.
Andere ingrepen zijn zuigers met een nieuwe geometrie, een agressiever inlaatnokprofiel, toepassing van dezelfde overbrengingsverhouding als bij motoren die deelnemen aan de World Superbike en een nieuwe, lichtere droge koppeling.
Meer effectiviteit bij circuitgebruik wordt ook bereikt door elektronische evoluties, zoals de uitbreiding en evolutie van de Power Modes, het nieuwe Track Evo display op het dashboard, engine mappings met specifieke kalibratie voor elke afzonderlijke versnelling, verfijningen van het DTC en Ride By Wire gasklepsysteem, maar ook de Engine Brake Control EVO 2, de nieuwe strategie voor de DQS, en de vernieuwde koelventilatorregeling.

De Panigale V4 R heeft ook een nieuwe gasklepregeling die het gevoel van de rijder bij het openen en bedienen van de gashendel verbetert.
De nieuwe Ducati Panigale V4R is leverbaar bij ons vanaf maart 2023, is genummerd en gaat € 49.790,- kosten Kijk voor meer informatie en technische gegevens op :Ducati Panigale V4R