Ducati presenteert de nieuwe Panigale V4 R: de motor die technische oplossingen gebruikt die voorheen voorbehouden waren aan de MotoGP en WorldSBK kampioenschappen.
Het productiemodel dat het dichtst bij een wedstrijdmotor komt.
Ducati presenteert de nieuwe Panigale V4 R: de motor die technische oplossingen gebruikt die voorheen voorbehouden waren aan de MotoGP en WorldSBK kampioenschappen.
Het productiemodel dat het dichtst bij een wedstrijdmotor komt.
De nieuwe Ducati Panigale V4 R is vanaf het eerste gezicht herkenbaar dankzij de aanwezigheid van carbon vleugels en de op de MotoGP geïnspireerde livery, waarin de witte platen met het nummer “1” zijn verwerkt. Voor het eerst wordt de motorfiets geproduceerd in een genummerde serie met het progressieve nummer en de modelnaam op het billet aluminium stuur.
Bij de ontwikkeling van het motorblok van de nieuwe Panigale V4 R is ook een speciale olie ontwikkeld door Shell in samenwerking met Ducati Corse. De nieuwe performance olie garandeert een vermindering van de mechanische wrijving met 10% en leidt tot een toename van het maximumvermogen met nog eens 3,5 pk, wat oploopt tot +4,5 pk bij de begrenzer.
De formulering van deze olie is gebaseerd op het gebruik van additieven van het racetype, specifiek voor motoren met een hoog toerental en een droge koppeling. Het is namelijk de droge koppeling, zoals in MotoGP- en SBK-motoren, die het gebruik van additieven mogelijk maakt, die de koppeloverdracht in de oliebadkoppeling problematisch zouden maken. Deze chemische elementen worden in specifieke hoeveelheden en percentages aan de basisolie toegevoegd om het juiste evenwicht tussen prestaties en motorbescherming te garanderen.
Met de combinatie van race-uitlaat en speciale olie kan het maximumvermogen van de Panigale V4 R dan ook een buitengewone 240,5 pk bereiken.
,,,
Andere ingrepen zijn zuigers met een nieuwe geometrie, een agressiever inlaatnokprofiel, toepassing van dezelfde overbrengingsverhouding als bij motoren die deelnemen aan de World Superbike en een nieuwe, lichtere droge koppeling.
Meer effectiviteit bij circuitgebruik wordt ook bereikt door elektronische evoluties, zoals de uitbreiding en evolutie van de Power Modes, het nieuwe Track Evo display op het dashboard, engine mappings met specifieke kalibratie voor elke afzonderlijke versnelling, verfijningen van het DTC en Ride By Wire gasklepsysteem, maar ook de Engine Brake Control EVO 2, de nieuwe strategie voor de DQS, en de vernieuwde koelventilatorregeling.
De Panigale V4 R heeft ook een nieuwe gasklepregeling die het gevoel van de rijder bij het openen en bedienen van de gashendel verbetert.
Er valt natuurlijk veel meer te vertellen over deze geweldige Ducati motor en hiervoor verwijzen wij je naar de officiele Ducati website (klik op onderstaande link):
Ducati officiele website Ducati Panigale V4R
Electronica Ducati Panigale V4R