Winkelwagen 0
€ 0,00
Zoek

Ducati Panigale V4 R

Prijs € 49.990,-

 

240.5 pk., 16.500 rpm. This is Racing

Ducati presenteert de nieuwe Panigale V4 R: de motor die technische oplossingen gebruikt die voorheen voorbehouden waren aan de MotoGP en WorldSBK kampioenschappen.

Het productiemodel dat het dichtst bij een wedstrijdmotor komt.

De nieuwe Ducati Panigale V4 R is vanaf het eerste gezicht herkenbaar dankzij de aanwezigheid van carbon vleugels en de op de MotoGP geïnspireerde livery, waarin de witte platen met het nummer “1” zijn verwerkt. Voor het eerst wordt de motorfiets geproduceerd in een genummerde serie met het progressieve nummer en de modelnaam op het billet aluminium stuur.

Motorblok Panigale V4R

Het hart van de Panigale V4 R is de nieuwe 998 cc Desmosedici Stradale R, een motorblok die een maximum toerental van 16.500 tpm kan bereiken in de zesde versnelling (16.000 in de andere verhoudingen) en een maximumvermogen levert van 218 pk bij 15.500 tpm (Euro-5-conform*), absolute referentiewaarden in het panorama van supersportmotoren met dezelfde cilinderinhoud. Ondanks alle verbeteringen levert de nieuwe Desmosedici Stradale R iets minder vermogen dan de vorige versie door de beperking van het uitlaatsysteem dat voldoet aan de strenge Euro-5 homologatienorm. Het volledige potentieel van dit motorblok komt echter tot uiting op het circuit door de montage van de race-uitlaat, waardoor hij 237 pk kan bereiken, 3 pk meer dan de voorganger.

Bij de ontwikkeling van het motorblok van de nieuwe Panigale V4 R is ook een speciale olie ontwikkeld door Shell in samenwerking met Ducati Corse. De nieuwe performance olie garandeert een vermindering van de mechanische wrijving met 10% en leidt tot een toename van het maximumvermogen met nog eens 3,5 pk, wat oploopt tot +4,5 pk bij de begrenzer.
De formulering van deze olie is gebaseerd op het gebruik van additieven van het racetype, specifiek voor motoren met een hoog toerental en een droge koppeling. Het is namelijk de droge koppeling, zoals in MotoGP- en SBK-motoren, die het gebruik van additieven mogelijk maakt, die de koppeloverdracht in de oliebadkoppeling problematisch zouden maken. Deze chemische elementen worden in specifieke hoeveelheden en percentages aan de basisolie toegevoegd om het juiste evenwicht tussen prestaties en motorbescherming te garanderen.

Met de combinatie van race-uitlaat en speciale olie kan het maximumvermogen van de Panigale V4 R dan ook een buitengewone 240,5 pk bereiken.

,,,

Ducati race technologie

De nieuwe Panigale V4 R maakt gebruik van technische oplossingen die voorbehouden zijn aan MotoGP en Superbikes, zoals "pistoolgeboorde" titanium drijfstangen en zuigers met DLC-oppervlaktebehandeling.

Andere ingrepen zijn zuigers met een nieuwe geometrie, een agressiever inlaatnokprofiel, toepassing van dezelfde overbrengingsverhouding als bij motoren die deelnemen aan de World Superbike en een nieuwe, lichtere droge koppeling.
Meer effectiviteit bij circuitgebruik wordt ook bereikt door elektronische evoluties, zoals de uitbreiding en evolutie van de Power Modes, het nieuwe Track Evo display op het dashboard, engine mappings met specifieke kalibratie voor elke afzonderlijke versnelling, verfijningen van het DTC en Ride By Wire gasklepsysteem, maar ook de Engine Brake Control EVO 2, de nieuwe strategie voor de DQS, en de vernieuwde koelventilatorregeling.
De Panigale V4 R heeft ook een nieuwe gasklepregeling die het gevoel van de rijder bij het openen en bedienen van de gashendel verbetert.

Er valt natuurlijk veel meer te vertellen over deze geweldige Ducati motor en hiervoor verwijzen wij je naar de officiele Ducati website (klik op onderstaande link):

Ducati officiele website Ducati Panigale V4R

Motorblok Ducati Panigale V4R

Electronica Ducati Panigale V4R