Ducati Diavel V4

De nieuwe Diavel wordt V4! -

 

Met het V4 Granturismo motorblok worden de prestaties en het rijplezier van de Ducati Diavel nog opwindender.
Spectaculair verlichtingsysteem en een indrukwekkende uitlaat maken de gespierde en organische stijl die typisch is voor de Diavel nog meer onderscheidend.
De Ducati Diavel V4 is uniek, onmiskenbaar en met een uitbundige persoonlijkheid.

Met de introductie van het geavanceerde V4 Granturismo motorblok worden de prestaties van de Diavel nog verbazingwekkender.
Ducati's 1.158 cc V4, met zijn 168 pk en 12,8 kgm koppel, is de ideale motorfiets voor een muscle cruiser, in staat om lineariteit bij lage toerentallen te combineren met een krachtig koppel over het gehele toerenbereik.
Gespierd, sportief, bruut en elegant tegelijk, in staat om in elke context de aandacht te trekken, zoals die van sportnakeds en muscle cruisers.

Zo wordt ingespeeld op de wensen van veel verschillende motorrijders, van de sportliefhebber die op zoek is naar een meer comfortabele en stijlvolle motorfiets, tot degenen die motorrijden liever in een meer stedelijke en ontspannen omgeving ervaren, en de liefhebber van prestaties en iconografie gerelateerd aan drag racing.


Onmiskenbare lijn
De Diavel V4 communiceert een belangrijke aanwezigheid vanaf de eerste blik.
Het kenmerkende voor- achterlicht en de richtingaanwijzers, uiteraard full-LED, dragen ook bij aan het onmiskenbare uiterlijk van de Diavel V4. Het achterlicht cluster bestaat uit een matrix van puntvormige LED's gepositioneerd onder de achterzijde, ook met een onmiskenbare Ducati optische handtekening: een unieke, ongekende en spectaculaire oplossing die de motorfiets direct herkenbaar maakt.
Dynamische richtingaanwijzers* zijn geïntegreerd in het stuur, vóór de rem- en koppelingsreservoirs.

Een ander onderscheidend element van de Diavel V4 is de massieve 240/45 achterband.
De wielen zijn een vijfspaaks lichtmetaal met een profiel versierd met bewerkte oppervlakken en vormen een van de meest verfijnde elementen van de esthetiek van de Diavel V4.

Motorblok
De Diavel neemt het 1.158 cc V4 Granturismo motorblok aan, een centraal element van het ontwerp van de motorfiets en tegelijkertijd een technische keuze die de prestaties, de dynamiek en het rijplezier verbetert, mede dankzij de geraffineerde keuze voor een contraroterende krukas, die het gyroscopische effect vermindert en de wendbaarheid van de motorfiets vergroot.
Krachtig (168 pk), rijk aan koppel bij elk toerental (met een piekwaarde van 12,8 kgm bij 7.500 tpm, 0,5 kgm meer dan de Multistrada V4) maar ook uiterst licht en compact, de V4 Granturismo (die is afgeleid van de Desmosedici Stradale van de Panigale en de Streetfighter V4) is tegelijkertijd soepel, regelmatig en plezierig vanaf de laagste toerentallen.
Hij wordt ook gekenmerkt door lage gebruikskosten, met groot onderhoudsinterval van 60.000 km (een recordwaarde op het wereldtoneel) en efficiënt in brandstofverbruik en uitstoot dankzij het uitgebreide deactiveringssysteem.

Een dieper geluid, met lagere frequenties, kenmerkt de V4 Granturismo wanneer alleen de twee voorste cilinders actief zijn.
De Diavel V4 heeft een leeggewicht zonder brandstof van 223 kg, voor een besparing van meer dan 13 kg (-5 op het motorblok, -8 op de motorfiets) ten opzichte van de Diavel 1260 S, dankzij de lichtheid van de V4 Granturismo en specifieke verbeteringen op meerdere componenten.
Dit alles met verfijning en doeltreffendheid van de componenten, met een upside-down 50 mm vork en een cantilever patroon schokdemper, beide volledig instelbaar.

Het remsysteem berust op Brembo Stylema® remklauwen en dubbele 330 mm schijven aan de voorzijde.
Het comfort verbetert ook aanzienlijk tijdens lange ritten dankzij de achtervering, waarvan de veerweg met 15 mm is vergroot, en vooral dankzij het brede, goed geprofileerde zadel, dat is ontworpen om maximale bewegingsvrijheid in alle richtingen te bieden, wat ook voordelen biedt op het gebied van efficiëntie bij sportiever rijden.
De passagier kan rekenen op een ruime en comfortabele zitting, voetsteunen die onder de achterkant kunnen worden ingetrokken en een telescopische handgreep achter.
Voetsteunen en handgreep zijn in gesloten toestand praktisch onzichtbaar en samen met de standaard meegeleverde en eenvoudig te monteren cover van het passagierszadel kan de Diavel V4 met een paar handelingen worden getransformeerd van een tweezitter naar een eenzitter.

Elektronica
De rijder kan de prestaties van de Diavel V4 volledig en veilig benutten, dankzij een uitgebreid elektronisch pakket dat de sportieve ziel van deze motorfiets versterkt. De Diavel V4 biedt drie vermogensstanden en vier rijmodi: Sport, Touring, Urban en de nieuwe Wet, ontworpen voor ondergronden met weinig grip.
Met de rijmodi kan de rijder de motorafgifte en de interventie van de rijhulpsystemen (Ducati Traction Control in bochtversie, ABS Cornering en Ducati Wheelie Control) aanpassen aan de situatie en voorkeuren van de rijder.
Cruise Control maakt het rijden op de snelweg meer ontspannen, terwijl Launch Control zorgt voor flitsende starts en Ducati Quick Shift up&down het schakelen in het algemeen minder vermoeiend en effectiever maakt bij sportief rijden.
De bestuurder kan alle elektronische systemen beheren via verlichte bedieningselementen op het stuur en het nieuwe 5-inch kleuren TFT dashboard, dat ook Bluetooth-connectiviteit biedt om je smartphone te koppelen en te gebruiken voor gesprekken, tekstberichten en muziek, of het Turn-by-turn navigatiesysteem (beschikbaar als accessoire) te gebruiken via de Ducati Link App.

De nieuwe Diavel V4 wordt vanaf februari bij ons, Ducati Amsterdam, verwacht.
In Nederland is de nieuwe Diavel V4 te verkrijgen vanaf € 31.890 in Ducati Red en € 32.290 in Thrilling Black.