Ducati Monster SP

De nieuwe Ducati Monster SP

Mad for Fun: Ducati breidt het Monster gamma uit met de SP versie, nog sportiever en leuker

- De "SP" vertegenwoordigt de top van het gamma Ducati Monster en is ontworpen om het plezier in sportief rijden en de stijl van de motorfiets te verhogen, dankzij de MotoGP geïnspireerde livery. - Benchmark componenten voor liefhebbers van sportief rijden: Öhlins-vering, Brembo Stylema®-voorremklauwen, Termignoni goedgekeurde demper, Pirelli Diablo Rosso IV-banden, stuurdemper en lithium-ion-accu. - Meer efficiëntie en veiligheid: elektronica opnieuw gekalibreerd vanuit sportief oogpunt en introductie van de nieuwe Riding Mode Wet.

 

Het sportieve karakter van de Monster SP is direct zichtbaar dankzij de kleurstelling met de 2022 kleuren van de Desmosedici GP van het Ducati Lenovo Team, de gouden anodisering van de Öhlins NIX30 vork en de standaard aanwezigheid van een Termignoni goedgekeurde demper.
Bijzonder hoogwaardige details zijn het rode zadel, dat geïntegreerd is met de achterkant in het zijaanzicht, het Monster SP logo op de bekleding van het passagierszadel en het Ducati logo op de brandstoftank,
groter en geïnspireerd op de Panigale V4 graphics. De zithoogte is ten opzichte van de standaard Monster 2 cm. hoger, de totale zithoogte is van de SP 840 cm.

Monster SP geeft de mogelijkheid om te genieten van meer efficiëntie bij sportief rijden. Deze versie heeft betere remprestaties, minder lastoverdracht, een groter vermogen om trajecten te sluiten en
meer precisie in alle rijfasen. De volledig instelbare Öhlins vering, met de vork 0,6 kg lichter dan die gebruikt op de Monster en Monster +, verhogen het gevoel, evenals de bodemvrijheid en dus de hellingshoek.

Het veersysteem kan ook rekenen op een sportievere kalibratie, die de dynamische kwaliteiten van de Monster SP verbetert bij het rijden op gemengde wegen en de mogelijkheid opent om plezier te hebben,
zelfs tussen de curbs van een circuit. De opwaardering van het remsysteem met Brembo Stylema® remklauwen en aluminium flenzen voor de 320 mm remschijven vooraan (0,5 kg lichter dan de Monster uitrusting)
maakt de Monster SP performanter bij het remmen, maar tegelijkertijd wendbaarder dankzij de vermindering van de inertie vooraan.

Dat de nieuwe Ducati Monster SP lichter is komt door het gebruik van een lithium-ion batterij, die de totale gewichtsbesparing brengt op ongeveer 2 kg in rijklaar in vergelijking met het standaard model  (al een benchmark in de categorie voor lichtheid), ondanks de toevoeging van componenten zoals de stuurdemper en het windscherm.

Het sportieve potentieel van de Monster SP wordt nog versterkt door de stuurdemper, die de stabiliteit bij acceleratie en in bochten verbetert, en door de aanwezigheid als originele uitrusting van Pirelli Diablo Rosso IV banden,
het paradepaardje van de fabrikant voor sportief rijden op de weg.

Bovendien ziet de elektronica een algemene herkalibratie van alle rijmodi, en dus van alle elektronische controles, om het beste te halen uit de wijzigingen aan het chassis,
en de komst van de nieuwe Wet Riding Mode, ontworpen om meer veiligheid te bieden op de motoren op natte oppervlakken.
Het elektronische gedeelte van de Monster staat aan de top van het segment. De standaard uitrusting omvat ABS Cornering, Ducati Traction Control en Ducati Wheelie Control, allemaal instelbaar op verschillende interventieniveaus.

Het sportieve karakter van de nieuwe Monster SP wordt ook onderstreept door de Launch Control die zorgt voor razendsnelle starts.
Met deze topuitrusting van de motorfiets kan de Monster SP veilig zijn volledige prestaties tot uitdrukking brengen.
Met de Sport, Touring en Wet Riding Modes kunt u het karakter van de Monster naar smaak en behoefte vormgeven. Alles is gemakkelijk te beheren via het stuur en het 4,3 "kleuren TFT dashboard,
met race graphics die de Panigale V4 evenaren, met een grote toerenteller en een complete set van informatie aan de linkerkant, inclusief die van de ingeschakelde versnelling.

De Ducati Monster SP wordt vanaf januari 2023 bij Ducati Amsterdam dealer en gaat € 17.990 kosten in Nederland, steeds ook in een 35kW versie voor het rijden met een A2 rijbewijs verkrijgbaar.